BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(10)
M11- TERJEMAHAN VIDEO(10)
Teks asal:
Keputusan dan
Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual - 2 (Bab 4) #JomTulisTesis.
Kita mulakan dengan bab 4, bab 4 bahagian keputusan dan perbincangan. Jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang bab 4 keputusan dan perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan jadual. Tapi yang ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan. 4.1 kita letak pengenalan seperti juga saya jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4 ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung dalam bab ini. Ingat ya kalau kita buat panjang lebar dalam bab pengenalan ini nanti membuatkan seperti macam sorotan kajian la pulak. Jadi dalam pengenalan ini tak perlulah ada rujukan sebab membuat bila kita ada rujukan akhirnya kita akan jadi seperti bukan bab 4. Sebab bab 4 ini kita akan analisis data jadi seterusnya kita masuk ke 4.2 ini biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita. Saya beri contoh objektif ni objektif kajian yang tentang wacana tesktur skrip animasi cerita rakyat. Jadi sebenarnya bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains sosial ke sains ke teknologi ke semuanya hampir sama untuk macam mana kita nak tulis dalam bab 4. Jadi di sini kalau kita tengok di sini objektifnya ialah mengenalpasti wacana tekstur seperti biasa kita akan letak dia punya ayat dalam objektif itu. Jadi wacana tekstual ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang awal ini iaitu mengenalpasti atau menganalisis jadi yang ini pastikan jangan letak di sinilah pulak ya sebab kadang kadang pelajar ni pergi letak mengenalpasti wacana tekstual bla bla bla dekat hujung tak perlu. Jadi yang sekarang setelah wacana tekstual tu kita teruskan ke kalau kita tengok teori yang sebelum ini teori yang telah dijelaskan sebelum ini kalau kita tengok ya kita tengok teori analisis wacana dalam ini kita ada kandungan kita bermulakan dengan kandungan tapi sebelum itu sebelum kita nak masukkan data ini wacana tesktual ini kita jelaskan di sini mukadimahlah apa makna menurut Normaliza Abd Rahim wacana tesktual terbahagi kepada 3 elemen bla bla bla teruskan. Kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak analisis. Jadi bila kita masuk kandungan di sini kita kene jelaskan jugalah kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019).
Kemudian, setelah itu ini berbeza ya dengan sebelum ini iaitu
sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh menggunakan cara
yang lain. Jadi contohnya, kandungan ini yang kita dapat sebelum ini kita dapat
daripada skrip ya yang kita kata skrip 1 hingga skrip 30. Jadi awak dah susun
semua skrip tu sampai 30 buat sistem coding kita kod kan dia 1 sehingga 30.
Jadi kita fahamlah apa makna ataupun skrip yang kita rujuk sebenarnya. Jadi di
sini sekarang ini contohnya dalam kandungan kita ada tema jadi tema itu kita
boleh letaklah contoh dalam skrip kita dapati dalam skrip 1 kita letaklah kita
punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza ini ditengah sebab ayat ni sebelah
sini sehingga sebelah sini jadi dia punya bukti kita letak bahagian tengah dan
biasanya kita letak dalam italic jadi letak ditengah dan kemudian ni contoh
ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di
bawah ini SK 1 contoh dia daripada skrip nombor satu. Ayat ini menunjukkan yang
menunjukkan tema yang terdapat dalam skrip tersebut. Jadi awak boleh susun tema
contohnya yang macam saya katakan tema tentang kekeluargaan awak boleh beri
lima contoh. Jadi yang kandungan bermakna yang 4.2.1.1 tema contohnya
kekeluargaan. Jadi maknanya memang semua skrip ada dalam ni memang ada tema
kekeluargaan contoh ataupun hanya 10 je skrip yang tema kekeluargaan. Jadi awak
boleh ambik contoh daripada tu 5 contoh ke 10 contoh ke bukti itu terpulang
kepada penyelia kata letak semua letaklah semua jadi letakkan ditengah-tengah
tuliskan skrip SK dia punya coding SK1. Jadi kita tahulah bahawa keseluruhan data ini data yang kita letak
bukti ini merupakan mempunyai tema kekeluargaan jadi setelah letak SK1
kekeluargaan jadi buat huraian disini. Jadi maknanya sekarang SK1 di atas okey
hurai-hurai apa dia apa tema kekeluargaan bukti tu dah ada dekat sini jadi kita
huraikan daripada bukti itu dan juga di sini setelah awak buat huraian sini dan
bukti sini awak boleh terus boleh buat sokong jadi awak boleh buat sokongan
daripada kajian daripada bab 2 jadi bukti dari tema tu okey kajian ini ataupun
bukti tema kekeluargaan ini disokong oleh sapa-sapa yang awak ambik daripada
bab 2. Sokong ni juga macam ingat ya kajian daripada lima tahun kebelakang
jangan nak kena ambil dari tahun 1980an pula kan tak perlu jadi yang ini.
Seterusnya, setelah dah buat huraian daripada ni masuk lagi benda yang sama
SK15 contoh dia ha jadi kemudian terus buat huaraian. Jadi yang ini tidak ada dalam bentuk jadual
tetapi berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat letakkan
ditengah-tengah pastikan yang ini awak kena pastikan dia sama dan juga bila
letak bawah ini juga sama dia punya line dia. Kemudian huraian dia lebih kurang
sama satu perenggan atau dua perenggan. Ini baru satu tema dan seterusnya kalau
awak nak buat kalau pensyarah kata okey buat saya nak awak buat 5 tema atau pun
tiga tema terpulang kepada pelajar yang dia dapati daripada skrip ini ada
berapa tema yang menyerlah yang awak dapati. Tapi jangan tinggalkan pula nanti
karang tiba-tiba pemeriksa kata eh saya dapati skrip 18 ini memang ada tema
sekian sekian sekian. Tapi awak tak jelas pun dalam ini. Ha yang ini awak kene
bersedialah sebab itu awak kene pastikan dulu berapa tema dan juga kalau awak
rasa tema itu awak nak buat 3 sahaja atau 5 sahaja pastikan awak letak dalam
batasan kajian bahawa awak cuma analisis 5 tema sahaja dan beri justifikasi mengapa pilih lima
ha kalau taka da justifikasi memang tak boleh jadi maknanya awak kena letak
semua tema yang terdapat dalam skrip ini. Jadi yang ini ingat ya lagi sekali
berbeza huraian dia seperti biasa apabila kita buat apa nama dia huraian dalam
bab 4 ini kita perlu pastikan bahawa kita ada penanda wacana. Penanda wacana ni
penting supaya kelihatan seperti penulisan akademik ya. Yang kedua macam
sebelum ini setelah kita dah hurai objektif satu kemudian pastikan kita ada
kita punya 4.2.3 contohnya sebab 4.2.2 merupakan yang konteks jadi kalau 4.2.3
rumusan. Seperti biasa rumusan ini walaupun dalam ini kita dah ada sokongan
tiap-tiap satu kita dah buat sokongan boleh juga satu cara yang mana yang ini
kita buat saja huraian dah habis huraian kita letak dalam rumusan kita rumus
apa yang ada dalam objektif satu dan di sini kita boleh letak dan kita boleh
sokong kajian dalam bab 2 dan juga kita
sokong teori.
Ha itu ada dua cara. Ha jadi satu cara tadi kita letak sokong dalam
setiap huraian analisis terhadap yang kita punya data dan terus sokong ha
kajian-kajian yang lepas dan juga sokong teori. Kedua kita boleh letak kesemua
dalam rumusan dan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian kita dekat sini
dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun kebelakang dalam bab 2 dan juga
sokong teori. Rumusan ini biasa dia tak perlu banyak sebab kalau kita dah
banyak kita dah macam seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4
tak mahulah macam itu. Jadi kita kena rumuskan apa keputusan dari segi
kandungan, apa tema yang ada kemudian kita buat rumusan untuk konteks apa dia
apa dia , dia punya rumus yang makna ringkaslah rumusan ni kemudian kita terus
sokong dengan teori iaitu maknanya kita tulis dekat sini rumusan kita buat
sokongan ha okey ayat tu seperti biasa yang macam saya kata kajian ini selari
hampir sama ataupun kajian ini menyokong ataupun adalah awak nak letak
perkataan apa nama negatif contohnya kajian ini didapati namun ia berbeza
dengan dapatan kajian daripada kajian orang sekian sekian sekian jadi boleh juga.
Jadi maknanya ada dalam rumusan ini ada kita akan dapat lebih kurang 4 5 nama
ha daripada kajian yang dalam bab2 itu. Itu yang menyebabkan kita kena kaji
kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk kepada apa yang
terdapat dalam bab 2 itu amat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga
yang ketiga apabila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data
yang lengkap. Kalau data tu tak cukup maknanya memang pemeriksa akan eh ni
kenapa awak ada bagi 5 contoh je mana pergi contoh yang lain walaupun memang
awak letak semua data-data ni yang ini
skrip ini awak dah letak dekat belakang walaupun ha dah letak dekat belakang
tapi pemeriksa akan baca eh ni saya dapati bahawa ada ni kenapa awak tak letak
dalam ni bersedialah dengan jawapan.
Jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk dalam
video lain tetapi ini secara ringkas sahaja ya. Jadi maknanya pastikan semua
bukti terdapat dalam bab4 ini supaya tiada lagi persoalan tentang mana pergi
data tu mana ni kenapa awak tak masukkan
awak tak masuk pun dalam batasan kajian ha jadi awak tak bataskan. Bila tak
bataskan sepatutnya data ada dalam ni. Jadi bersedia dengan jawapan dan serupa
juga analisis untuk objektif kedua sama juga cara dia ini. Jadi awak boleh letak
masukkan dia ke dalam buktinya dan seterusnya huraian tiap-tiap satu. Huraian
tak bolehlah ringkas sangat sebab ini kita punya bab dan juga ada juga pelajar
dia buat cara begini objekti satu dia buat cara begini masukkan data dekat
tengah makna taka da dalam bentuk jadual lah masuk dekat tengah.
Kemudian, objektif kedua dia buat dalam jadual boleh bermakna kita
nampak perbezaan dia antara objektif satu dalam bentuk ini objektif kedua dia
buat dalam bentuk kajian boleh juga. Pokoknya sekarang terpulang kepada
pelajar, pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham dengan mudah ataupun
macam contoh penyelia kata eh awak letak macam nilah terpulang. Ha jadi
terpulang kepada pelajar dan juga penyelia awak sendiri jadi saya rasa ini yang
lain itu hampir sama dengan macam mana kita nak buat analisis kajian. Jadi
ingat ya macam saya kata kalau misalnya dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40
halaman bab2 40 halaman ini untuk master kalau dia buat dua objektif ataupun
pelajar bacelor ataupun pelajar diploma tetapi kalau misalannya pelajar phd
pelajar master yang memang pensyarahnya atau penyelianya suruh buat tiga
objektif tamabah lagi satu ingat ya ini minima 40 40 40 halaman jadi kalau
misalannya awak rasa awak nak lebih sikit tapi pastikan ia seimbang sama ya seperti
ini menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif macam saya ulang sebelum
ini ya. Kalau tiba contoh buat ini 20
halaman ini 50 halaman tiba-tiba yang objektif tiga alah 5 je lah halaman tak
boleh. Sebab ini menunjukkan tiada kepentingan untuk objektif 3 dan kurang
kepentingan bagi objektif satu objektif dua ni macam terlebih-lebih pentingnya
jadi menunjukkan awak punya kajian ini cara awak nak analisis itu tidak
mencukupi jadi ini tidak boleh langsung pastikan ia sekata ataupun seimbang
kalau misalnya awak nak lebih ini 41 ini 38 ini 43 bolehlah diterima hampir
sama tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini dan juga bayangkan kita pelajar
contoh pelajar master phd tak bolehlah terlalu sikit ha saya jumpa ada juga
saya jumpa sebagai pemeriksa dia punya objektif satu dia ada cuma 20 okey
tiba-tiba objektif dua ada 2 objektif tiga ada 1 sebab dia kata nak
menyenaraikan sahaja tak boleh ya tak boleh.
Ini dah tahap master phd mana boleh huraian bab 4 ada banyak ni
sahaja tapi kita bila tengok tesis itu tebal mana datangnya tebal kita
sangkakan mestilah bab 4 rupa-rupanya yang dia banyak dalam bab 3 tak tahu
kenapa sampai bab 3 sampai banyak sedangkan bab 3 sepatutnya lebih kurang 8
hingga 10 halaman sahaja yang ini bab 4 ini penting yang ini menunjukkan kita
punya kajian selama-lama bertahun-tahun belajar ini yang kita dapat inilah yang
kita bukti yang kita dapat sebab itu kajian kita. Kajian kita berbeza dengan
semua orang kajian dalam satu dunia ni. Sebab itu kita kena bangga bahawa dalam
keputusan perbincangan kita dalam bab 4 ini kita ada halaman yang sebanyak ini.
Ingat ya minima minima minima. Jadi kalau nak beza sedikit boleh tetapi ketara
tidak boleh sebab kita nak pastikan bahawa bab 4 ini penting. Inilah yang menunjukkan
keputusan kajian kita. Jadi ini perlu ambik kira penanda wacana perlu ambik
kira rumusan perlu ada sokongan perlu ada dari kajian dalam bab 2 mesti kita
ambik daripada lima tahun kebelakang dan mesti ada kaitanlah tiba-tiba
janganlah kita sokongnya tapi tengok nila kita rujuk balik dia ada langsung dia punya kaitan
diantara kajian itu dengan kajian ini ha nak juga bukti kitalah bukti kita yang betul-betul letak ini memang betul-betul
bukti ini dan mencukupi bukti kita ya.
Terjemahan:
Results and
Discussions. Annual Analysis - 2 (Chapter 4)#Let’sWriteaThesis
We begin with chapter 4, chapter 4 of the decision and discussion section. So before this I have explained about chapter 4 results and discussion and how to analyze the data using tables. But this one we have another different way so the same title which is chapter 4 results and discussion. 4.1 we put the introduction as I explained before all the chapters must have an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what is contained in this chapter. Remember, if we do at length in this introductory chapter, it will make it look like a study highlight. So in this introduction there is no need for a reference because make when we have a reference we finally will be like not chapter 4. Because this chapter 4 we will analyze the data so next we go into 4.2 this usually we will refer to our objectives. I give an example of this objective, the objective of the study which is about the texture discourse of the animated script of folklore. So in fact this chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social science to science to technology to everything is almost the same for how we want to write in chapter 4. So here if we look here the objective is to identify the textual discourse as usual we will place it have a sentence in that objective. So the textual discourse of the sentence without using this initial word is to identify or analyze so this one make sure not to place it here because sometimes this student goes to identify the textual discourse blah blah blah near the unnecessary end. So now after the textual discourse we continue to if we look at the theory that was previously the theory that has been explained before if we look yes we look at the theory of discourse analysis in this we have our content starting with the content but before that before we want to enter this data this textual discourse we explain here the preface what is the meaning according to Normaliza Abd Rahim the textual discourse is divided into 3 elements blah blah blah continue. We give an explanation so that the examiner will understand what we should want to analyze. So when we enter the content here we here explain also have to explain a little what the meaning of the content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019).
Then, after
that this is different from before that we used the table before but in fact we
can use another way. So for example, this content that we got before we got
from the script yes we say script 1 to script 30. So you have arranged all the
scripts up to 30 for our coding system coded it 1 to 30. So we understand what
it means or the script we are actually referring to. So here right now for
example in our content there is a theme so that theme we can put an example in
the script we find in script 1 we put we have in the middle make sure it is
different this is in the middle because this sentence is here to this side so
he has proof we put the middle part and usually we put it in italic so put it
in the middle and then here is an example of his sentence which is proof from
the script earlier then we can put below SK 1 an example of him from script
number one. This sentence shows that shows the theme found in the script. So
you can arrange a theme for example like I said a theme about family you can
give five examples. So that content means that 4.2.1.1 theme for example
family. So it means that all the scripts in this have an example family theme
or only 10 scripts that have a family theme. So you can take an example from
that 5 examples to 10 examples to the proof is up to the supervisor of the word
placement all put everything so put it in the middle write the script SK he has
coding SK1. So we know that all this data the data that we put this evidence is
has a family theme so after placing SK1 family so make a description here. So
the meaning is now SK1 above okay explain what he is what the family theme of
the evidence is already near here so we explain from the evidence and also here
after you make a description here and the evidence here you can continue to
make support so you can make support from the study from chapter 2 so the proof
from the theme is okay with this study or the proof of this family theme is
supported by whoever you take from chapter 2. Support this also like remember
yes study from the last five years do not want to take from the 1980s right?
There is no need for this one. Next, after making a description of this, enter
the same thing SK15 for example, he ha so then continue to make a description.
So this one is not in tabular form but the difference is that we put the data that
we can put in the middle make sure that this one you have to make sure he is
the same and also when you put it below it is also the same he has his line.
Then his description is more or less the same as a paragraph or two paragraphs.
This is just a theme and then if you want to make it if the lecturer says okay
for me I want you to make 5 themes or even three themes depending on the
student he finds from this script there are many outstanding themes that you find.
But do not leave it later, coral, suddenly the examiner said, eh, I found that
this 18 script has a theme so much. But you are not even clear in this. Ha, you
are here, be prepared, that is why you are here, first make sure how many
themes and also if you think the theme you want to make only 3 or 5 only, make
sure you put in the limitations of the study that you only analyze 5 themes and
justify why choose five ha if taka da justification can not really mean you
have to put all the themes in this script. So this one remembers yes once again
his description is different as usual when we make what his name is the
description in this chapter 4 we need to make sure that we have a discourse
marker. This discourse marker is important to look like academic writing yes.
The second is like before after we have explained the objective one then make
sure we have 4.2.3 for example because 4.2.2 is the context so if 4.2.3
formulation. As usual, this formula, even though in this we already have the
support of each one, we have made support, it can also be a way in which this
we just do the description, we have finished the description, we put in the
formula, we formulate what is in objective one and here we are can be placed
and we can support the study in chapter 2 and also we support theory.
Ha there are
two ways. Ha so one way we put support in every description of the analysis on
which we have data and continue to support ha previous studies and also support
theory. Second we can put it all in a summary and then we formulate what our
research results are near here and we continue to support the study of the last
five years in chapter 2 and also support the theory. This formula is normal, he
does not need much because if we have a lot, we are like copying what we have
written in chapter 4, we do not want that. So we have to formulate what the
decision is in terms of content, what theme is there then we make a formula for
the context of what he is, he has a formula whose meaning is simple this
formulation then we continue to support the theory that means we write near
here our formulation for support ha okey sentence tu as usual as I said this
study is almost the same parallel or this study supports or is you want to put
a word what is a negative name for example this study is found but it is
different from the findings of the study from the study of so many people so it
is also possible. So the meaning is in this formula there we will get about 4 5
ha names from the study in the chapter 2. That is why we have to study this
study to be of better quality and also indeed we refer to what is found in
chapter 2 is very important. So the discourse markers, summaries and even the
third when we make an analysis make sure our analysis has complete data. If the
data is not enough, it means that the examiner will do this, eh, why do you
have 5 examples where to go to another example, even though you did put all
this data, this script you have placed near the back, even though it is located
near the back, but the examiner will read eh ni I found that there is ni why
you do not put in ni be prepared with the answer. So this is about how to
coding data later I will go into another video but this is just a brief yes. So
it means make sure all the evidence is in this chapter 4 so that there is no
more question about where the data went, why did you not include you, you did
not even enter the study limit ha so you did not limit. If there is no limit,
the data should be in this. So be prepared with answers and similar is the
analysis for the second objective the same way he is. So you can put him in the
proof and then the description of each one. The description should not be very
simple because this is why we have a chapter and there are also students who do
it this way.
Then, the
second objective he made in the table can mean we see the difference he between
the first objective in this form the second objective he made in the form of
study can also. The point is now up to the students, students feel this will
allow the examiner to understand easily or like the example of the supervisor
said eh you put it like nilah is up to you. So it's up to the students and also
your own supervisor so I think this other one is almost the same as how we want
to do the analysis of the study. So remember yes like I said if for example in
chapter 4 for the analysis of chapter 1 40 pages chapter 2 40 pages for the
master if he makes two objectives or bachelor student or diploma student but if
for example phd student master student who is his lecturer or supervisor told
to make three objectives tamabah again one remember yes this is a minimum of 40
40 40 pages so if for example you think you want a little more but make sure it
is equally balanced yes like this shows the importance for each objective like
I repeated before yes. If there is an example for this 20 pages, 50 pages
suddenly the objective of three allergies is 5 pages. This reason shows no
importance for objective 3 and less importance for objective one objective two
is more important so it shows you have this study the way you want the analysis
is not enough so this can not directly ensure it is even or balanced if for
example you want more this 41 this 38 this 43 can be accepted almost the same
but can not be too obvious like this and also imagine us students example
master phd students can not be too little ha I found there is also I found as
an examiner he has one objective he has only 20 okay arrive- arrive objective
two there are 2 objectives three there is 1 cause he said want to list only can
not yes can not.
This is the
level of master phd where can the description of chapter 4 have a lot of this
only but we when looking at the thesis is thick where it comes thick we think
it must be chapter 4 apparently he has a lot in chapter 3 do not know why up to
chapter 3 to much while chapter 3 should about 8 to 10 pages only this chapter
4 is important this this shows we have a study for many years of this study
that we get this is what we proof that we get that is why our study. Our study
is different from everyone else's study in this one world. That is why we
should be proud that in the results of our discussion in this chapter 4 we have
this much page. Remember to say the least. So if you want to be a little
different, you can, but obviously not, because we want to make sure that
chapter 4 is important. This shows the results of our study. So this needs to
take into account the discourse markers need to take into account the
formulation needs to have support needs to be from the study in chapter 2 we
must take from the last five years and there must be a connection suddenly we
do not support it but look at the nila we refer back he has a direct connection
between the study and this study ha want also the proof we are the evidence
that we really put this is really this evidence and enough evidence we yes.
RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2020). Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual - 2 (Bab 4) #JomTulisTesis. Dicapai pada 9 Januari 2021 daripada https://www.youtube.com/watch?v=wYCr_4bKfxM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan