Jumaat, 8 Januari 2021

 BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(1)


M11- TERJEMAHAN VIDEO(1)




TEKS ASAL:

7. Sorotan kajian (Bab 2)   #JomTulisTesis

Bab 2 ya, sorotan kajian. Dalam sorotan kajian, bab 2.1 pengenalan. Seperti biasa dalam pengenalan ini, kita nak huraikan apa yang ada dalam bab ini. Juga kita jelaskan juga bahawa dalam bab ini juga terdiri daripada 2 subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita ya. Jadi, dicadangkan kalau biasanya ya kalau untuk Master, Bacelor dan juga Diploma kita boleh ada 2 subtopik. Sebab itu terpulanglah kita tengok berapakah pembolehubah dalam tiap-tiap tajuk itu. Kemudian yang PhD pula kita, kita kekadang ada tiga subtopik ataupun dua. Kita tengok jugalah apa pun boleh ubah ada kat dalam subtopik ini. Maka contohnya 2.2 ini kajian tentang, ok kita ambil yang besar dulu. Secara menyeluruh dahulu, jadi mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja okey. Jadi kajian tentang wacana ini kita letaklah, kita letakkan dalam ini kajian-kajian yang pastikan bahawa kajian itu satu mesti 5 tahun ke belakang. Ini saya dah jelaskan banyak kali bahawa 5 tahun belakang maknanya tahun yang awak hantar tesis tolak belakang 5 tahun. Bukannya tahun awak daftar, kalau kita daftar 2020 kemudian awak nak tolak pula, ambil 5 tahun kebelakangan ini dah salah kerana awak baru daftar 2020 maknanya jangkaan awak nak hantar tesis pada 2023. Mungkin jadi kalau hantar tesis 2023 maknanya sorotan kajian tentulah 5 tahun kebelakang yang terakhir 2019. Jadi apa yang ada dalam ni mestilah yang 5 tahun terkini jadi sebagai pelajar awak tak boleh katakan tiada kajian yang saya jumpa. “Saya tak jumpalah kajian, prof. Saya tak jumpa kat mana yang terkini, saya jumpa yang 1980-an 1990-an awal 2000”. Itu tidak boleh, semua kajian ada walaupun ada maknanya kalau paling hampir adalah sikit-sikit hampir pun boleh. Itu yang jadi kita ada dapat jurang penyelidikan. Jadi yang ini awak boleh letakkan yang ini, jadi pastikan awak ambil satu kajian yang begitu menyerlah tentang wacana. Contohnya, bermakna awak huraikan semuanya tentang kajian tersebut kemudian sokong. Jadi sekarang dalam sorotan kajian ini perlulah cari persamaan dan perbezaan, itulah jadinya kritis dalam ini. Dalam apa nama sorotan kajian ini perlu cari persamaan, perlu cari perbezaan barulah ia jadi kritis. Tak bolehlah ada pelajar dia tulis sampai 2-3 halaman. Ha, contohnya kajian oleh Normaliza Abd Rahim 2019 dia letak 2-3 halaman. 2-3 halaman nama Normaliza tulah satu yang muka halaman satu yang lain tu dia tulis je sampai 3 halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya kerana itu didapati tidak kritis. Jadi ini. Kemudian awak boleh menjurus kepada kajian tentang animasi jadi secara menyeluruhnya animasi dari segi macam mana. Ini contoh ya, animasi dari segi skrip sahaja ke animasi cerita biasa ke animasi cerita rakyat ke semua masuk di sini. Ambil yang 5 tahun terkini dan kita kalau buat sorotan kajian bukanlah Malaysia sahaja Barat pun perlu diambil, Jepun, Korea, China semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan itu meluas kerana terutamanya animasi ni memanglah ada banyak kajian dari Jepun terutamanya dari Korea, Jepun lah yang paling terkenal dengan animasi ya. Ha jadi huraikan, huraikan pastikan kritis. Kemudian barulah masuk jurang penyelidikan okey dalam jurang penyelidikan ini pastikan bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena jelaskan apa jurang yang ada dalam ini okey berfokus ini yang berkait yang berkaitan dengan kajian awak sendiri. Jadi awak senaraikan nama-nama ni, kajian ini berfokus kepada contohnya bla bla bla bla bla bla jadi kajian tu awak senaraikan kerja yang ada dalam ni okey ada juranglah nampaknya dalam kajian tersebut. Kemudian itu bermakna bila kita nak jelaskan jurang itu senarai senarai nama-nama dalam ini letak kat sini kaitkan balik dengan kajian kita kemudian serupa juga dengan yang nombor dua senarai-senarai itu apa jurang dia apa persamaan sebab itu ada persamaan dengan perbezaan dan kaitkan juga dengan kajian dengan awak sendiri itu yang dari jurang penyelidikan dan 2.5 kesimpulan. Jadi kita kena pastikan rujukan 5 tahun kebelakang. Nombor dua penulisan dalam dalam sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan iaitu kita perlulah kritis iaitu kajian seperti hampir sama kita banyak yang berbeza pun boleh tidak bersetuju apa maknanya ada perbezaan yang dicari perkataan-perkataan yang bersesuaian dengan tak menyokong tidak tidak tidak bersetuju ada banyak ya ada banyak. Jadi maknanya penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau perbezaan. Serupa juga ada sini yang memerlukan penanda wacana penanda wacana ni sangat penting kerana kalau tidak nanti dia jadi tulisan awak sendiri macam awak buat karangan biasa tanpa penanda wacana. Ini harus, harus kita lihat perkara penting ia 5 tahun kebelakangan persamaan-persamaan iaitu penulisan secara kritis dan mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikan perlu ada sebagai satu subtopik iaitu membuat kaitan kajian dalam sorotan ini dengan kajian jangan awak sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan tu kita simpulkan seperti bab bab yang lain ayat akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab seterusnya iaitu bab 3 bla bla bla bla bla bla okey jadi untuk halaman. “Berapa halaman ya ini prof?” jadi kalau biasanya kalau ambil pelajar Bacelor atau Diploma dengan Master biasanya kita letak yang samalah yang itu yang ini 2.2, 2.3 kita boleh letak 15:15 halaman 15 halaman okey, bermakna 15 halaman untuk 15 halaman untuk ni untuk PhD sebab kita banyak kajian secara mendalam juga jadi untuk 2.2, 2.3 kita naik okey, ini 30 ini 30 jadi 60. Kalau kurang sikit pun lebih kurang macam 25:25 berbeza jumlah halaman dia berbeza jumlah halaman dia kerana kalau kurang sorotan nampak sangat pelajar itu tidak membaca. Tujuan kita ada sorotan ialah supaya kita dapat melihat perbezaan antara kajian yang ada dan kita mencari jurang penyelidikan kajian tersebut dan kita kaitkan dengan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita perlu banyak untuk kita, kita sorot dalam bab 2 ini. Jika kurang maknanya apa benda yang kita nak cari perbezaan apa yang kita nak cari jurang penyelidikan tidak ada. Jadi perlu sangat penting mempunyai jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati bahawa bila saya menjadi pemeriksa ya pelajar PhD, pelajar Master dia punya soalan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu untuk dua dua ini. Bukan dua-dua ni silap, keseluruhan bab 2 ada 14 sahaja. Kemudian ada pelajar PhD dia punya ni ada 25 serupa juga pelajar PhD tu dulu ada 25 halaman untuk kesemuanya. Jadi tidak tidak orang kata tidak bersesuaianlah dengan kajian PhD dia. Sorotan kajian ini juga penting serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4, bab 5. Kesemua bab bab penting jadi janganlah yang ini jadikan halaman terlalu sedikit sehingga kita tidak dapat nak mencari apakah jurang penyelidikan dia. Bagaimana awak menulis sorotan kajian ada persamaan tak ada perbezaan tak? Adakah awak buat penulisan secara kritis? Adakah awak menggunakan penanda wacana yang bersesuaian? Adakah awak sorot kajian daripada kajian 5 tahun kebelakangan? Ini semua penting dalam sorotan kajian.

 

TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:

7. Literature Review (Chapter 2) #LetsWriteThesis

Chapter 2, literature review. In the literature review, chapter 2.1 introduction. As usual in this introduction, we want to describe what is in this chapter. Also we explain that in this chapter consists of 2 related subtopics. Make sure the subtopic is relevant to our topic ok. So, it is suggested that usually for Master, Bachelor and even Diploma we can have 2 subtopics. That’s why it’s up to us to see how many variables are in each of the topics. Then the PhD, we sometimes have three subtopics or two. We also see that anything can change in this subtopic. We also see that anything can change in this subtopic. So for example 2.2 this is a study about, ok let's take the big one first. Overall first, so maybe we take a study of discourse alone okay. So the study of this discourse we put, we put in this studies that make sure that the study one must 5 years back. This I have explained many times that 5 years back means the year you submit the thesis minus 5 years later. Not the year you registered, if we register 2020 then you want to reject it, and take the last 5 years is wrong because you just registered 2020 means your expectation to submit a thesis in 2023. Maybe if you submit a thesis in 2023, it means the literature review will be the last 5 years of 2019. So what is in this must be the latest 5 years so as a student you can’t say no study that I found. . "I did not find a study, prof. I did not find the latest, I found the 1980s, early 2000s”. That is not possible, all studies are there even if there is a meaning if the closest is a little almost even possible. That is why we have a research gap. So this one you can put this one, so make sure you take a study that is so striking about discourse. For example, it means you describe everything about the study and then support it. So now in the literature review it is necessary to look for similarities and differences that is so critical in this. In what is the name of the literature review need to find similarities, need to find differences then it becomes critical. No student can write up to 2-3 pages. Ha, for example a study by Normaliza Abd Rahim 2019 she put 2-3 pages. 2-3 pages of Normaliza's name, one page to another, she wrote up to 3 pages until there was no direct reference. So that's the wrong way because it was found to be not critical. So this. Then you can lead to the study of animation so in general animation in what kind. This is an example ok, animation in terms of script only to normal story animation to folklore animation to all come in here. Take the latest 5 years and if we make a literature review not only Malaysia but also the West should be taken, Japan, Korea, China all we need to take so that we have the spotlight widely because especially this animation there are many studies from Japan, especially from Korea, Japan the most famous with animation ok. Ha so describe, explain make sure critical. Then just enter the research gap okay in this research gap make sure that in this research gap you have to explain what gaps are in this focus that is related to your own research. So you list these names, this study focuses on for example blah bla bla bla bla so that study you list the work that is in this okay there is a gap apparently in the study. Then that means when we want to explain the gap the list of names in this place is put here link back to our study then similar to the number two the lists what is the gap and what is the similarity because there are similarities with differences and also relate to a study with yourself that is from a research gap and 2.5 conclusions. So we have to make sure the reference is 5 years ago. Number two writing in the literature review need to find similarities and differences that we need to be critical that is a study like almost we are many different even can disagree what does it mean there are differences sought words that are appropriate to not support disagree there are many. So the meaning of the sentence structure shows whether it is a similarity or a difference. Similarly, there are people here who need discourse markers. This discourse marker is very important because otherwise that will be your own writing like you do a regular essay without a discourse marker. This should, we should see the important thing it is 5 years ago the similarities that is writing critically and have discourse markers and also research gaps should be as a subtopic that is to make the study in this spotlight with the study do not yourself. So as usual, we conclude that conclusion like the other chapters, the last sentence in the conclusion should be the next chapter, which is chapter 3 bla bla bla bla bla bla okay so for the page. "How many pages is this prof?" so if usually if you take a Bachelor or Diploma with a Master's student, we usually put the same as this one 2.2, 2.3 we can put 15:15 pages 15 pages okay, meaning 15 pages for 15 pages for this for PhD because we do a lot of in-depth study also so for 2.2, 2.3 we go up okay, this 30 this 30 so 60. If it is a little less, it is about 25:25, the number of pages is different, and the number of pages is different because if there are less highlights, it looks like the student is not reading. The purpose of our highlight is so that we can see the differences between the existing studies and we find the research gap of the study and we relate to the study we do. That is why we need so much for us, we highlight in this chapter 2. If less means what things we want to find the difference what we want to find research gap does not exist. So it should be very important to have the appropriate number of pages. There I also found that when I became an examiner of a PhD student, a Master student he had study questions were only 14 pages. That's for these two. Not both are wrong, the whole of chapter 2 is only 14 pages. Then, there is PhD student that has 25 similar like the PhD student before have 25 pages for all of them. So, it does not fit with PhD study. The highlights of this study are also equally important for chapter 1, chapter 3, chapter 4, and chapter 5. All chapters are important so do not make this page too little so that we can’t find out what the research gap is. How do you write a literature review, is there have similarities or difference? Do you write critically? Do you use appropriate discourse markers? Have you highlighted the study from the last 5 years study? These are all important in the literature review.



RUJUKAN:

Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 7. Sorotan Kajian (Bab 2) #JomTulisTesis.  Diakses pada 8 Januari 2021 melalui pautan https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk






KEHADIRAN MINGGU 11




NOR AISHAH BINTI MOHD NASIR (194602)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan