BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(1)
M11- TERJEMAHAN VIDEO(1)
TEKS ASAL:
7. Sorotan kajian (Bab 2)
#JomTulisTesis
Bab 2 ya, sorotan kajian. Dalam sorotan
kajian, bab 2.1 pengenalan. Seperti biasa dalam pengenalan ini, kita nak huraikan
apa yang ada dalam bab ini. Juga kita jelaskan juga bahawa dalam bab ini juga
terdiri daripada 2 subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan
dengan tajuk kita ya. Jadi, dicadangkan kalau biasanya ya kalau untuk Master, Bacelor
dan juga Diploma kita boleh ada 2 subtopik. Sebab itu terpulanglah kita tengok
berapakah pembolehubah dalam tiap-tiap tajuk itu. Kemudian yang PhD pula kita, kita
kekadang ada tiga subtopik ataupun dua. Kita tengok jugalah apa pun boleh ubah
ada kat dalam subtopik ini. Maka contohnya 2.2 ini kajian tentang, ok kita ambil
yang besar dulu. Secara menyeluruh dahulu, jadi mungkin kita ambil kajian
tentang wacana sahaja okey. Jadi kajian tentang wacana ini kita letaklah, kita
letakkan dalam ini kajian-kajian yang pastikan bahawa kajian itu satu mesti 5
tahun ke belakang. Ini saya dah jelaskan banyak kali bahawa 5 tahun belakang
maknanya tahun yang awak hantar tesis tolak belakang 5 tahun. Bukannya tahun
awak daftar, kalau kita daftar 2020 kemudian awak nak tolak pula, ambil 5 tahun
kebelakangan ini dah salah kerana awak baru daftar 2020 maknanya jangkaan awak
nak hantar tesis pada 2023. Mungkin jadi kalau hantar tesis 2023 maknanya sorotan
kajian tentulah 5 tahun kebelakang yang terakhir 2019. Jadi apa yang ada dalam
ni mestilah yang 5 tahun terkini jadi sebagai pelajar awak tak boleh katakan
tiada kajian yang saya jumpa. “Saya tak jumpalah kajian, prof. Saya tak jumpa
kat mana yang terkini, saya jumpa yang 1980-an 1990-an awal 2000”. Itu tidak
boleh, semua kajian ada walaupun ada maknanya kalau paling hampir adalah sikit-sikit
hampir pun boleh. Itu yang jadi kita ada dapat jurang penyelidikan. Jadi yang
ini awak boleh letakkan yang ini, jadi pastikan awak ambil satu kajian yang
begitu menyerlah tentang wacana. Contohnya, bermakna awak huraikan semuanya
tentang kajian tersebut kemudian sokong. Jadi sekarang dalam sorotan kajian ini
perlulah cari persamaan dan perbezaan, itulah jadinya kritis dalam ini. Dalam
apa nama sorotan kajian ini perlu cari persamaan, perlu cari perbezaan barulah
ia jadi kritis. Tak bolehlah ada pelajar dia tulis sampai 2-3 halaman. Ha,
contohnya kajian oleh Normaliza Abd Rahim 2019 dia letak 2-3 halaman. 2-3
halaman nama Normaliza tulah satu yang muka halaman satu yang lain tu dia tulis
je sampai 3 halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya
kerana itu didapati tidak kritis. Jadi ini. Kemudian awak boleh menjurus kepada
kajian tentang animasi jadi secara menyeluruhnya animasi dari segi macam mana.
Ini contoh ya, animasi dari segi skrip sahaja ke animasi cerita biasa ke animasi
cerita rakyat ke semua masuk di sini. Ambil yang 5 tahun terkini dan kita kalau
buat sorotan kajian bukanlah Malaysia sahaja Barat pun perlu diambil, Jepun, Korea,
China semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan itu meluas kerana
terutamanya animasi ni memanglah ada banyak kajian dari Jepun terutamanya dari
Korea, Jepun lah yang paling terkenal dengan animasi ya. Ha jadi huraikan, huraikan
pastikan kritis. Kemudian barulah masuk jurang penyelidikan okey dalam jurang penyelidikan
ini pastikan bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena jelaskan apa jurang yang
ada dalam ini okey berfokus ini yang berkait yang berkaitan dengan kajian awak
sendiri. Jadi awak senaraikan nama-nama ni, kajian ini berfokus kepada
contohnya bla bla bla bla bla bla jadi kajian tu awak senaraikan kerja yang ada
dalam ni okey ada juranglah nampaknya dalam kajian tersebut. Kemudian itu bermakna
bila kita nak jelaskan jurang itu senarai senarai nama-nama dalam ini letak kat
sini kaitkan balik dengan kajian kita kemudian serupa juga dengan yang nombor
dua senarai-senarai itu apa jurang dia apa persamaan sebab itu ada persamaan
dengan perbezaan dan kaitkan juga dengan kajian dengan awak sendiri itu yang
dari jurang penyelidikan dan 2.5 kesimpulan. Jadi kita kena pastikan rujukan 5
tahun kebelakang. Nombor dua penulisan dalam dalam sorotan kajian perlulah
mencari persamaan dan perbezaan iaitu kita perlulah kritis iaitu kajian seperti
hampir sama kita banyak yang berbeza pun boleh tidak bersetuju apa maknanya ada
perbezaan yang dicari perkataan-perkataan yang bersesuaian dengan tak menyokong
tidak tidak tidak bersetuju ada banyak ya ada banyak. Jadi maknanya penyusunan
ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau perbezaan. Serupa juga ada sini
yang memerlukan penanda wacana penanda wacana ni sangat penting kerana kalau
tidak nanti dia jadi tulisan awak sendiri macam awak buat karangan biasa tanpa
penanda wacana. Ini harus, harus kita lihat perkara penting ia 5 tahun kebelakangan
persamaan-persamaan iaitu penulisan secara kritis dan mempunyai penanda wacana
dan juga jurang penyelidikan perlu ada sebagai satu subtopik iaitu membuat
kaitan kajian dalam sorotan ini dengan kajian jangan awak sendiri. Jadi seperti
biasa kesimpulan tu kita simpulkan seperti bab bab yang lain ayat akhir dalam
kesimpulan haruslah letak bab seterusnya iaitu bab 3 bla bla bla bla bla bla
okey jadi untuk halaman. “Berapa halaman ya ini prof?” jadi kalau biasanya
kalau ambil pelajar Bacelor atau Diploma dengan Master biasanya kita letak yang
samalah yang itu yang ini 2.2, 2.3 kita boleh letak 15:15 halaman 15 halaman
okey, bermakna 15 halaman untuk 15 halaman untuk ni untuk PhD sebab kita banyak
kajian secara mendalam juga jadi untuk 2.2, 2.3 kita naik okey, ini 30 ini 30 jadi
60. Kalau kurang sikit pun lebih kurang macam 25:25 berbeza jumlah halaman dia
berbeza jumlah halaman dia kerana kalau kurang sorotan nampak sangat pelajar
itu tidak membaca. Tujuan kita ada sorotan ialah supaya kita dapat melihat
perbezaan antara kajian yang ada dan kita mencari jurang penyelidikan kajian
tersebut dan kita kaitkan dengan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita
perlu banyak untuk kita, kita sorot dalam bab 2 ini. Jika kurang maknanya apa
benda yang kita nak cari perbezaan apa yang kita nak cari jurang penyelidikan
tidak ada. Jadi perlu sangat penting mempunyai jumlah halaman yang bersesuaian.
Ada juga saya dapati bahawa bila saya menjadi pemeriksa ya pelajar PhD, pelajar
Master dia punya soalan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu untuk dua dua ini.
Bukan dua-dua ni silap, keseluruhan bab 2 ada 14 sahaja. Kemudian ada pelajar
PhD dia punya ni ada 25 serupa juga pelajar PhD tu dulu ada 25 halaman untuk
kesemuanya. Jadi tidak tidak orang kata tidak bersesuaianlah dengan kajian PhD
dia. Sorotan kajian ini juga penting serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4,
bab 5. Kesemua bab bab penting jadi janganlah yang ini jadikan halaman terlalu
sedikit sehingga kita tidak dapat nak mencari apakah jurang penyelidikan dia.
Bagaimana awak menulis sorotan kajian ada persamaan tak ada perbezaan tak? Adakah
awak buat penulisan secara kritis? Adakah awak menggunakan penanda wacana yang
bersesuaian? Adakah awak sorot kajian daripada kajian 5 tahun kebelakangan? Ini
semua penting dalam sorotan kajian.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS:
7. Literature Review (Chapter 2)
#LetsWriteThesis
Chapter 2, literature review. In the
literature review, chapter 2.1 introduction. As usual in this introduction, we
want to describe what is in this chapter. Also we explain that in this chapter
consists of 2 related subtopics. Make sure the subtopic is relevant to our
topic ok. So, it is suggested that usually for Master, Bachelor and even
Diploma we can have 2 subtopics. That’s why it’s up to us to see how many
variables are in each of the topics. Then the PhD, we sometimes have three
subtopics or two. We also see that anything can change in this subtopic. We
also see that anything can change in this subtopic. So for example 2.2 this is
a study about, ok let's take the big one first. Overall first, so maybe we take
a study of discourse alone okay. So the study of this discourse we put, we put
in this studies that make sure that the study one must 5 years back. This I
have explained many times that 5 years back means the year you submit the
thesis minus 5 years later. Not the year you registered, if we register 2020
then you want to reject it, and take the last 5 years is wrong because you just
registered 2020 means your expectation to submit a thesis in 2023. Maybe if you
submit a thesis in 2023, it means the literature review will be the last 5
years of 2019. So what is in this must be the latest 5 years so as a student
you can’t say no study that I found. . "I did not find a study, prof. I
did not find the latest, I found the 1980s, early 2000s”. That is not possible,
all studies are there even if there is a meaning if the closest is a little
almost even possible. That is why we have a research gap. So this one you can
put this one, so make sure you take a study that is so striking about
discourse. For example, it means you describe everything about the study and
then support it. So now in the literature review it is necessary to look for
similarities and differences that is so critical in this. In what is the name
of the literature review need to find similarities, need to find differences
then it becomes critical. No student can write up to 2-3 pages. Ha, for example
a study by Normaliza Abd Rahim 2019 she put 2-3 pages. 2-3 pages of Normaliza's
name, one page to another, she wrote up to 3 pages until there was no direct
reference. So that's the wrong way because it was found to be not critical. So
this. Then you can lead to the study of animation so in general animation in
what kind. This is an example ok, animation in terms of script only to normal
story animation to folklore animation to all come in here. Take the latest 5
years and if we make a literature review not only Malaysia but also the West
should be taken, Japan, Korea, China all we need to take so that we have the
spotlight widely because especially this animation there are many studies from
Japan, especially from Korea, Japan the most famous with animation ok. Ha so
describe, explain make sure critical. Then just enter the research gap okay in
this research gap make sure that in this research gap you have to explain what
gaps are in this focus that is related to your own research. So you list these
names, this study focuses on for example blah bla bla bla bla so that study you
list the work that is in this okay there is a gap apparently in the study. Then
that means when we want to explain the gap the list of names in this place is
put here link back to our study then similar to the number two the lists what
is the gap and what is the similarity because there are similarities with
differences and also relate to a study with yourself that is from a research
gap and 2.5 conclusions. So we have to make sure the reference is 5 years ago.
Number two writing in the literature review need to find similarities and
differences that we need to be critical that is a study like almost we are many
different even can disagree what does it mean there are differences sought
words that are appropriate to not support disagree there are many. So the
meaning of the sentence structure shows whether it is a similarity or a
difference. Similarly, there are people here who need discourse markers. This
discourse marker is very important because otherwise that will be your own
writing like you do a regular essay without a discourse marker. This should, we
should see the important thing it is 5 years ago the similarities that is
writing critically and have discourse markers and also research gaps should be
as a subtopic that is to make the study in this spotlight with the study do not
yourself. So as usual, we conclude that conclusion like the other chapters, the
last sentence in the conclusion should be the next chapter, which is chapter 3
bla bla bla bla bla bla okay so for the page. "How many pages is this
prof?" so if usually if you take a Bachelor or Diploma with a Master's
student, we usually put the same as this one 2.2, 2.3 we can put 15:15 pages 15
pages okay, meaning 15 pages for 15 pages for this for PhD because we do a lot
of in-depth study also so for 2.2, 2.3 we go up okay, this 30 this 30 so 60. If
it is a little less, it is about 25:25, the number of pages is different, and
the number of pages is different because if there are less highlights, it looks
like the student is not reading. The purpose of our highlight is so that we can
see the differences between the existing studies and we find the research gap
of the study and we relate to the study we do. That is why we need so much for
us, we highlight in this chapter 2. If less means what things we want to find
the difference what we want to find research gap does not exist. So it should
be very important to have the appropriate number of pages. There I also found
that when I became an examiner of a PhD student, a Master student he had study
questions were only 14 pages. That's for these two. Not both are wrong, the
whole of chapter 2 is only 14 pages. Then, there is PhD student that has 25
similar like the PhD student before have 25 pages for all of them. So, it does
not fit with PhD study. The highlights of this study are also equally important
for chapter 1, chapter 3, chapter 4, and chapter 5. All chapters are important
so do not make this page too little so that we can’t find out what the research
gap is. How do you write a literature review, is there have similarities or
difference? Do you write critically? Do you use appropriate discourse markers?
Have you highlighted the study from the last 5 years study? These are all
important in the literature review.
RUJUKAN:
Prof. Dr Normaliza Abd Rahim.
(2020). 7. Sorotan Kajian (Bab 2) #JomTulisTesis. Diakses
pada 8 Januari 2021 melalui pautan https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk
Tiada ulasan:
Catat Ulasan