Isnin, 28 Disember 2020

 BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESIPI(3)


 QHURAISHAH BINTI ZULKIFLE (193777)

 NOR AISHAH BINTI MOHD NASIR (194602)



Jagung Keju Ba'corn

⭐⭐⭐⭐⭐ 67 Penilaian | 51 Ulasan | 39 Gambar

'Keju jagung' yang bertabur daging ini adalah makanan ringan bar yang popular di Korea, yang diperbuat daripada bacon-y yang asli, berkrim, keju, . Resipi asal menggunakan gabungan mayonis dan susu pekat manis, tetapi kami akan menggunakan krim tebal di sini untuk pendekatan yang lebih ringan. Ini mungkin kali pertama dalam karier saya bahawa saya mengolahkan resipi dengan menambahkan secawan krim tebal. Dihiasi dengan bawang hijau, ini akan menjadi luar biasa dengan bir sejuk!






Bahan-Bahan

 

§  1 (8 oz) bungkusan daging, dicincang

§  2 (16 oz) bungkusan jagung manis beku, dicairkan

§  4 ulas bawang putih, cincang

§  1 biji bawang hijau, dihiris

§  2 lada jalapeno, potong dadu, atau lebih secukupnya

§  1 secubit garam dan lada hitam yang baru digiling secukupnya

§   1 cubit lada cayenne, atau secukup rasa

§   1 cawan krim tebal

§   2 oz keju mozzarella yang diparut

§   4 oz  keju Monterey Jack yang diparut


Cara-cara

ü Langkah 1

Masak daging dalam kuali besi 10 inci di atas api sederhana-tinggi, kacau sekali-sekala, hingga hampir garing dan berlemak, 7 hingga 8 minit.

 

ü Langkah 2

Tetapkan rak ketuhar sekitar 6 inci dari sumber haba dan panaskan ketuhar.

 

ü Langkah 3

Toskan jagung beku sehingga bersih ke dalam saringan. Masukkan 1/2 jagung ke kuali dengan daging. Masak dan kacau sehingga biji mula bertukar menjadi perang keemasan, 3 hingga 5 minit. Masukkan bawang putih, bawang hijau, dan jalapeno; masak sehingga sayur-sayuran mula melembut dan manis, 3 hingga 4 minit. Condongkan kuali untuk membuang sedikit lemak, menggunakan tuala kertas untuk merendamnya.

 

ü Langkah 4

Gaulkan dengan garam, lada, dan kacang tanah. Tuangkan krim; kacau dan didihkan. Kacau baki jagung sehingga panas. Matikan api dan masukkan lebih kurang 2/3 keju mozzarella dan Monterey Jack. Kacau hingga sebati. Taburkan jagung dengan lebihan keju serta lada cayenne.

 

ü Langkah 5

Bakar sehingga bahagian atasnya berwarna keperangan, 5 hingga 10 minit. Hidangkan dengan segera.

 

Nota Chef:

Anda boleh menggoreng semua jagung, atau tidak, dalam lemak bacon pada langkah 2.

Saya berjaya menggunakan jagung beku. Sekiranya anda ingin menggunakan jagung segar, pastikan untuk mengisar, atau menggorengnya terlebih dahulu, untuk melepaskan tepung mentah. Langkah membakar ialah dengan memastikan kaserol tidak betul-betul panas, jadi anda mahu jagung dimasak dengan baik pada masa itu.

Anda boleh membuatnya lebih awal dengan menunggu hingga waktu penyediaan dengan keju. Anda juga boleh memanggangnya pada suhu 475 darjah F (250 darjah C). Pastikan mengguna Cheddar dan bukannya Monterey Jack.

 

Fakta Nutrisi

Per Hidangan:

268 kalori; protein 10.6g; karbohidrat 21.9g; lemak 17g; kolesterol 54.5mg; natrium 297.9mg. Nutrisi Penuh

 

Rujukan:

Allrecipes. (2020). Ba’corn Cheese Corn . Dicapai pada Disember 28, 2020 dari https://www.allrecipes.com/recipe/274640/bacorn-cheese-corn/


Kehadiran minggu 10:



NOR AISHAH BINTI MOHD NASIR (194602)






Tiada ulasan:

Catat Ulasan